Mi-aș lua mașină electrică dar unde o încarc ? Întrebarea număru’ unu când vine vorba de mașini electrice în România.

Din 2019 Enel vrea să ne rezolve această dilemă existențială printr-o investiție de 20 de milioane de euro în infrastructura naționala de stații de încarcare.

În prima jumătate a anului 2019 vor fi instalate primele stații de încărcare în București, Timișoara și Constanța. Până la sfârșitul anului Enel X promite 300 de stații “în toate regiunile României, pe principalele drumuri din țară, precum și în majoritatea marilor orașe.”

Enel X România va oferi serviciul de instalare de infrastructură de încărcare către “Partenerii de Reîncărcare”, cum ar fi centre comerciale, supermarketuri, restaurante și hoteluri care doresc să atragă utilizatorii de vehicule electrice. Instalarea și mentenanța infrastructurii de încărcare nu presupune costuri pentru Partenerii de Reîncărcare, în schimbul punerii la dispoziție a locurilor de parcare.

Reprezentanții Enel X au declarat că sunt în discuții și cu municipalitățiile interesate de “îmbunătățirea calității aerului prin încurajarea mobilității electrice.” Enel X va instala infrastructura de încărcare și va oferi servicii de mentenanță “fără costuri pentru primării, pe locurile de parcare aflate pe domeniul public.”

Infrastructura de încărcare se bazează pe soluții din familia “Juice”, create exclusiv de divizia globală Enel X. “Acestea sunt echipamente modulare, scalabile, livrabile ”la cheie” către consumatorii individuali, companii și instituții. Este prevăzută instalarea de stații cu putere de 22 kW (Quick), 50 kW (Fast) și peste 150 kW (Ultrafast).”

JuicePole: stație de încărcare ce va fi instalată în orașe, facilitând experiența de încărcare cu ajutorul noului ecran și integrării cu aplicația Enel X Recharge. Aceasta poate asigura încărcarea simultană a două vehicule, prin curent alternativ, și este echipată cu cele mai noi tehnologii de conectivitate.

Juice Pole poate fi activat cu ajutorul Enel X Recharge App, care permite utilizatorilor să identifice o stație din apropiere, să rezerve un punct de încărcare, precum și să monitorizeze încărcarea bateriei în timp real, prin intermediul telefonului mobil.

JuiceBox: noua stație tip box care poate fi instalată la locuințe individuale, fiind disponibilă și în versiune comercială pentru încărcarea flotelor de vehicule.

JuiceLamp: soluția creată de Enel X care integrează infrastructura de iluminat public cu cea de încărcare. Aceasta este o ”lampă LED inteligentă” care, pe lângă asigurarea unei eficiențe ridicate și a controlului de la distanță, oferă posibilitatea de a încărca două vehicule în același timp. JuiceLamp poate fi de asemenea configurată pentru supraveghere video, monitorizarea calității aerului, conectivitate prin fibră optică sau Wi-Fi urban.

Enel X va oferi soluții personalizate și scalabile pentru companiile care au sau vor avea  flote de mașini electrice.

În acest sens Enel X va oferi un instrument complet de administrare a infrastructurii de încărcare, Recharge Manager și posibilitatea extinderii infrastructurii în funcție de necesitățile flotei: “JuiceStation este o soluție competitivă și eficace, care permite companiilor să conecteze o serie de Juice Box, în versiunea comercială.”

Anunțul de ieri al celor de la Enel nu ne poate decât bucura. După cum am spus principala piedică în adoptarea mașinilor electrice în România este lipsa infrastructurii de încărcare.

Chiar dacă mașinile electrice de azi au o autonomie mai bună tot nu pot înlocui mașinile pe carburanți pentru deplasări mai mari de 150-200 de km ceea ce înseamnă că mașinilie electrice pot fi folosite doar în orașe.

Dacă adaugăm la asta și faptul că o mașină electrică are nevoie de timp pentru a se încărca, (în cel mai bun caz, 30 de minute la o stație rapidă  pentru 80% din baterie) înțelegem de ce nu se înghesuie nimeni la cumparat mașini electrice în România.

La sfârșitul prezentării am testat 3 mașini electrice, Renaul Kangoo Z.E., Smart și BMW i3. Din reflex am învârtit din cheie și așteptam să aud cum pornește motorul. Este impresionant, mai ales când te urci prima oară într-o mașină electrică.

Nu auzi nimic, parcă plutești. Plecarea de pe loc, mai ales la BMW i3, este o experiență pe care o trăiau doar cei cu mașini sport. Mașinile sunt încă scumpe chiar și cu reducerea de 10.000 de euro de la stat pentru achiziția unei electrice, dar viitorul arată cum nu se poate mai bine. Infrastructura promisă de Enel X ne apropie și mai mult de un vis, orașe fără poluare.

Legat de lipsa zgomotului nu văd doar beneficii dar și probleme. În prezent mă deplasez în oraș cu bicicleta și zgomotul produs de mașini este foarte important pentru bicicliști. Dacă aș fi într-un trafic cu mașini electrice aș fi mult mai stresat pentru că nu le auzi.

Din același motiv mașinile electrice sunt mult mai periculoase pentru pietoni și animale. Am auzit de povestea tristă a unui posesor de Tesla care și-a călcat propriul câine când a plecat de garaj, bietul animal dormea sub mașină.

Sper ca producătorii de mașini electrice să implementeze senzori și sisteme de atenționare în dotarea standard pentru a rezolva această problemă reală, singura care mă sperie când ma gândesc la un oraș plin cu mașini electrice dar înca nu complet autonome.