Nexus 6, sau cum schimbă Google foaia


nexus-6

Nexus 6 la 649 de dolari la liber!?! A înebunit Google sau noul Nexus cu specificațiile și prețul său de top anunță o schimbare majoră de strategie ?

Linia de telefoane Nexus de la Google, realizate cu diferiți producători făcea parte din categoria terminalelor accesibile ca preț, cu misiunea clară de a servi ca platforme hardware pentru dezvoltarea și diseminarea sistemului de operare Android. Nexus-urile nu sunt erau pentru a genera profit.

Dacă Google avea o marjă la aceste telefoane probabil că era una foarte mică.

Pe lângă argumentul sistemului de operare “curat” care este mereu actualizat de Google,  telefoanele Nexus au succes în mare măsură datorită raportului foarte bun dintre preț și performanță.

Dar la 650$ nu mai vorbim de un telefon accesibil, vorbim deja de un flagship. La specificațiile pe care le are, Nexus nu este neapărat scump, este scump doar în raport cu modelele anterioare.

Este o greșeală a celor de la Google ? Nu cred, această repoziționare este un răspuns la noua dinamică a industriei.

Piața smartphone-urilor este saturată. În mod special în ultimul an, marii producători au pariat pe piețele emergente. Un pariu ce pare deja pierdut, pentru că între timp au apărut puternicii producători locali, care au cucerit zona de jos și de mijloc a pieței.

Povestea companiei Xiaomi din China, liderul actual pe cea mai mare piață de mobile din lume este mai mult decât elocventă.

Aglomerată și cu o competiție acerbă, piața telefoanelor de top rămâne totuși elastică, avându-i ca potențiali clienți pe deținătorii de telefoane inteligente ieftine care vor la un moment dat să-și ia un telefon mai performant.

Problema este că pe acest segment Android pierde foarte mult teren, în mod special în piețele emergente cum ar fi China. Aici nu mai este bătălia dintre Samsung și Xiaomi e bătălia directă dintre Android și IOS.

Principalul avantaj al Android-ului, ecranele mari, a dispărut. Noile telefoane Apple, iPhone 6 și iPhone 6 Plus, au ecrane mari și încă ceva, brandul.

Producătorii de telefoane pe Android nu au brandul Apple, occidental, de lux, sexy, brandul cu care un chinez cu bani vrea să se asocieze. Acum nu mai vorbim doar de o competiție între telefoane și sisteme de operare.

Vorbim de branding, de psihologia consumatorului, de puternica dorință (mai ales în țările emergente) a afișării statutului social prin asocierea cu un brand prestigios și scump, care vine de dincolo de gard unde iarba este mereu mai verde.

Google înțelege asta și mai înțelege că trebuie să se confrunte cu Apple direct și nu prin intermediari. Samsung, LG, Lenovo, Xiaomi, Motorola nu pot duce această bătălie de unii singuri. Și nu pentru că nu au telefoane bune ci pentru că nu au brandul și marketingul Apple.

Ca o paranteză, asta încearcă să facă și Samsung prin realizarea de accesorii pentru telefonul său de top Galaxy Note 4 în asociere cu branduri de lux din occident, Mont Blanc și Swarovski.

Dacă Android ar fi asimilat la nivel de percepție cu telefoanele ieftine și IOS cu telefoanele scumpe (și cum scump e perceput ca fiind mai bun, mai performant) ar fi un dezastru pentru Google.

Ecosistemul Android ar deveni în timp doar o haltă pentru cei care la un moment își vor permite “the real thing”.

Google nu are încotro și trebuie să intervină în punctul cel mai fierbinte al planetei când vine vorba de piața mobilelor, China.

Dimensiunea de 5,9 inch a ecranului noului Nexus, care a mirat și dezamăgit pe mulți din occident, este un alt argument că Google a făcut acest telefon în primul rând cu gândul la piața Chineză, un fel de nirvana pentru telefoanele mari și foarte mari.

Personal nu cred că Google își propune să “rupă” această piață sau oricare alta cu Nexus 6. Misiunea acestui telefon este cea a unui cap de pod pentru noua sa strategie. Cu Nexus 6 și noul Android L, Google pare că vrea să transmită un mesaj:

“Schimbăm foaia, trecem la următorul capitol. Am diseminat destul, acum trebuie să consolidăm poziția pe toate segmentele, să rezolvăm fragmentarea. Pentru asta trebuie să impunem Android curat. Voi veți fabrica telefoanele, noi venim cu OS-ul și serviciile.”

Android va rămâne open source dar probabil că Google va restrânge tot mai mult posibilitățile de customizare la nivelul sursei. Cei care vor să folosească Android pe telefoanele lor se vor limita la aplicații proprii preinstalate și diferite teme grafice.

Dar nu doar noul Nexus arată o asemenea posibilă schimbare de strategie. Sunt și alte semne, de exemplu accesul destul de limitat la Android Wear a îngrijorat pe mulți, și voci avizate s-au întrebat dacă nu cumva google închide sistemul de operare Android.

Chiar și noile reclame Google par a sugera același lucru.

Mesajul “Să fim împreună, nu la fel” poate fi interpretat în mai multe moduri dar unul dintre ele ar fi că “diferit-ul” va veni din numeroasele opopțiuni hardware, iar “împreună” vine de la platforma unitară, nefragmentată a noului Android.

Personajele din reclame sunt toate mascota Android doar că în dimensiuni, forme și vestimentații diferite. Sigur, se poate spune că acele personaje pestrițe arată diferitele versiuni de Android.

Dar de ce Google ar face din fragmentare, slăbiciunea platformei Android, tema principală a noii sale campanii de comunicăre ?!

În opinia mea, nu prea are sens, mai ales că aceste reclame sunt despre noua versiune de Android, versiunea L, una ce se dorește revoluționară.

Tot la capitolul semne aș include relația tot mai tensionată dintre Google și Samsung, în mod special pe tema modificărilor pe care Samsung le aduce sistemului Android instalat pe telefoanele sale.

De asemenea și încercările celor de la Samsung de a-și lansa un sistem de operare propriu, Tizen, poate fi un alt semn că pe platforma Android se mișcă plăci tectonice mari, cele mai mari.

Toate astea pot explica de ce Nexus 6 are specificațiile de top și un preț pe măsură. Nu mai este pentru entuziastul dezvoltator de aplicații pe android sau pentru popularizarea platformei.

Nexus 6 este o navă de război care trebuie să se bată cu teribilele crucișătoare ale gigantului Apple, iPhone 6 și iPhone 6 Plus, acolo unde acestea zburdă în voie,  în apele adânci ale telefoanelor scumpe și de brand.

P.S.

Este foarte posibil ca în viitorul relativ apropiat să vedem branduri noi, sau desprinderi din cele principale. De exemplu Galaxy, Nexus să devină branduri de sine stătătoare și consolidate ca branduri de top. De asemenea sunt șanse mari să mai vedem și alte asocieri cu branduri de lux din vest. E foarte posibil ca 2015 să fie anul brandingului și rebrandingului în industria mobilelor.

Te-AI pregătit pentru ce vine?
Abonează-te la "Pulsul AI", newsletter-ul care te ține la zi cu noutățile din Inteligența Artificială. Fără hype sau panică. Doar ce contează.

Ultimele Știri

Noutăți din AI