Noul logo Airbnb ridiculizat pe mediile sociale (Updated)


airbnb-new-logo

Brandingul nu e treabă ușoară. Dar rebrandingul e chiar și mai complicat, mai ales când îl faci cu prea mult spectacol.

Probabil că asta înțeleg acum și cei de la Airbnb. Site-ul pe care poți găsi cazare în casele oamenilor din lumea largă a crescut într-un an cât alții în zece.

Nu mai este startup-ul dintr-o cameră de colegiu, este o afacere evaluată la 10 miliarde de dolari. Mai mult, Airbnb a devenit o reală amenințare pentru lanțurile hoteliere. Cu alte cuvinte este un business serios.

airbnb-logo-vechi

Ca atare s-au gândit că e timpul să arate asta și în identitatea vizuală. Acum câteva zile Airbnb și-a schimbat logo-ul albastru cu fontul scris de mână cu unul mai corporatist, mai potrivit pentru ce reprezintă astăzi afacerea lor.

Lansat cu surle și trâmbițe pe internet, Airbnb a invitat populația internaută să spună ce vede în noul simbol. Sigur, nu înainte de a ne explica ce au avut ei în cap când au ales acest logo: un simbol care poate fi desenat de oricine în nisip sau pe un geam aburit și care să reprezinte oameni, locuri, dragoste și un A…

airbnb_logo_4things

Foarte încrezători în rebrandingul lor, Airbnb a plusat și a lansat un site unde îți poți desena propria versiune a simbolului Belo, da, așa se cheamă.

Doar că ceea ce ei credeau că este genial s-a dovedit într-un final doar genital. Sau cel puțin pentru populația internaută, care în perversiunea ei nu a putut vedea in simbolul Airbnb decât organe sexuale. Ca în celebrele teste psihologice cu pata de cerneală.

rorschach-ink-tests

Peste noapte s-a născut chiar un site pe tumblr care adună de pe internet desenele oamenilor cu propria interpretare a noului logo Airbnb.

Pe youtube a apărut  o melodie al cărui refren este “your new logo look like balls”, evident dedicată cu multă dragoste celor de la Airbnb.

Și ca o cireașă pe tort au apărut și postările cu logo-uri identice existente deja pe piață.

Și acum a mea părere, pertinentă of course

Designer-ul german Erik Spiekermann are dreptate, cineva nu și-a făcut temele, cel puțin în ceea ce privește cercetarea pentru logo-uri similare.

Fără să fac aici o analiză propriu-zisă de identitate vizuală, vreo două, trei vorbe vreau să spun în primul rând ca utilizator al serviciilor Airbnb și apoi ca pasionat de branding.

La prima dar și la a douazecea vedere  eu am văzut un A și nu altceva. Sigur are alura unei jumătăți de clepsidră cu baza mare jos și cu o gaură în mijloc în forma unei lacrimi cu vârful de asemenea în jos.

Te poate duce asta cu gândul la fundul și vulva unei femei, sigur mai ales dacă vrei să vezi mai mult de un A.

La fel cum se întamplă și când te uiți pe cer și vezi căluți, zmei, prințese, penisuri, sâni, mașini și orice mai poate asocia căpșorul nostru.

Simbolul Airbnb este elegant stilizat și chiar daca poate fi asociat și cu altceva decât cu un A, nu găsesc ca fiind o problemă.

Ca atare, cel puțin ca execuție în sine îmi place simbolul, doar că am acel sentiment ca l-am mai văzut undeva și nu mă refer la descoperirea designerului german.

La asta contribuie și fontul prost ales. Banal, plat, rece și deloc organic. Pentru asta e vinovată cel mai mult litera “a” din font, care este în varianta alpha-ului latin și folosit în scrisul de mâna, un cerc tăiat de un picioruș vertical în dreapta. Doar că atunci când este folosit într-un font minimalist, foarte geometric, acest tip de “a” taie foarte mult din căldura și natura prietenoasă a unui font.

Ca întreg, simbol + font, aș putea spune ca logo-ul se  încadrează în trendul de identități vizuale, minimaliste până la aseptizare, care seamănă tot mai mult unele cu altele diluând funcția de bază a unui logo, distincția.

Totuși buzz-ul creat de controversatul simbol Belo a făcut mult mai mult decât ar fi sperat Airbnb în ceea ce privește memorabilitatea. Sunt sigur că acum toată lumea poate desena din memorie logo-ul Airbnb.

Povestea prea forțată și ideea de locație și apartenență de la care s-a plecat în desenarea logo-ului sunt însa cele mai mari probleme pe care le observ la acest rebranding.

Personal cred ca altele sunt trăsăturile definitorii ale Airbnb.

Airbnb nu este atât despre locație cât despre ideea de a călători și de a sta într-o casă de om, de a te bucura de confortul unui cămin oriunde te-ai afla în lume.

Al doilea aspect  este despre socializare, despre cunoașterea și descoperirea de oameni, povești, culturi și tradiții locale.

Iar dincolo de poezie, Airbnb este despre cazarea mai accesibilă ca preț.

Încă nu sunt convins dacă simbolul reușește să ilustreze esența serviciului Airbnb.

Acum logo-ul îmi transmite același sentiment ca atunci când primești un zâmbet calculat, parcă lipsit de spontaneitatea și căldura unei gazde care-mi spune “mi casa es su casa”, adică simte-te ca acasă. Pe scurt nu mă invită la nimic, nici măcar la sex…deși dacă mă gâdesc mai bine…

Te-AI pregătit pentru ce vine?
Abonează-te la "Pulsul AI", newsletter-ul care te ține la zi cu noutățile din Inteligența Artificială. Fără hype sau panică. Doar ce contează.

Ultimele Știri

Noutăți din AI