Cum a fost facuta reclama volvo cu spagatul epic a lui Van Damme


Cuvantul epic este vlaguit de atata folosire dar de data asta nu este unul mai bun pentru a descrie aceasta reclama.

Pentru ca multi si-au pus intrebarea daca aceasta cascadorie facuta de Van Damme la 53 de ani este autentica, am dorit sa aflu mai multe detalii despre cum a fost realizata. Am gasit cateva interviuri in presa de peste ocean.

“Cascadoria este cat se poate de reala si a fost facuta din prima filmare” a spus Anders Vilhelmsson, managerul cu relatiile publice pentru Volvo Trucks

“Este o cascadorie foarte indrazneata dar am avut tot timpul controlul asupra ei. Nu a existat niciodata vreun pericol real”

In timpul filmarii Van Damme a fost asigurat cu niste cabluri de siguranta, care au fost scoase in postproductie. De asemenea fiecare picior a stat pe o mica platforma construita special pe oglinzi, doar pentru a oferi o suprafata plata.

Andreas-Nilsson

Regizorul reclamei este Andreas Nilsson iar agentia de creatie este Forsman & Bodenfors.

Filmarile s-au facut pe un aeroport inchis din Spania.

S-au antrenat timp de 3 zile dar filmarea propriu-zisa trebuia facuta in doar 15 minute, pentru a prinde acea lumina speciala a rasaritului de soare intre 8:05 si 8:20.

“Filmarea pe care o vedeti este facuta din prima incercare. Dar evident ca am avut tone de repetitii” a spus Nilsson.

Nu e prea greu sa-ti inchipui cata concentrare si tensiune a fost in acele 15 minute. De la echipa tehnica, cameramani, soferi pana la eroul principal Van Damme.

van-damme

Dar sa nu uitam ca aici vorbim de 3 eroi, Van Damme si cei doi soferi.

Ceilalti doi eroi: soferii de precizie Mikael Rosell si Jens Karlsson
Ceilalti doi eroi: soferii de precizie Mikael Rosell si Jens Karlsson

“Ceea ce ei (soferii) au facut este fantastic. Nu stiu daca ati incercat vreodata sa conduceti un camion cu spatele dar va asigur ca nu este un lucru usor. Si apoi sa le controlezi in asa fel cand s-au indepartat unul de altul, este foarte, foarte dificil.”

Camioanele merg cu spatele pentru ca cei de la Volvo s-au gandit sa mai adauge inca un factor de dificultate.

 “Cu totii stim ca este mai dificil sa mergi cu spatele decat inainte. Ne-am gandit ca va fi un test suprem sa avem doua camioane care merg cu spatele cu cineva care sta pe oglinzi si face un spagat intreg intre ele. Si am stiut ca daca e cineva capabil sa faca asta, aceasta nu putea fi decat Jean-Claude Van Damme”

Regizorul Nilsson doreste ca acest video sa fie un omagiu sincer pentru Van Damme.

“Un simbol pe care l-am avut in suflet de cand sunt copil. In anumite momente din trecut Van Damme a fost privit de sus. Eu m-am uitat in sus, ca o celebrare”

 De ce au ales cei de la Volvo sa faca o asemenea reclama ? Doar pentru a promova niste camioane ?

Volvo doreste sa promoveze un sistem de directie revolutionar care combina clasica directie hidraulica (servo-directia) cu un motor electric controlat de un computer. Motorul primeste 2000 de impulsuri pe secunda din partea senzorilor de la bord, permitand un control extrem de precis, asa cum demonstreaza reclama.

Aceasta filmare face parte dintr-o serie de reclame, realizate in acelasi spirit. Prima filmare din aceasta serie o arata pe campioana mersului pe sarma, Faith Dickey cum traverseaza un cablu prins intre 2 camioane volvo.

Ok, dar de ce aceasta strategie de difuzare pe youtube?

“Nu dorim sa ajungem doar la soferii de camioane, ci si la viitorii soferi. Tinerii care se confrunta cu alegerea unei meserii, unei cariere.”

In opinia mea este mult mai mult decat o reclama. Este o poveste in sine dar si o lectie de publicitate care cu siguranta va fi pusa in viitoarele manuale de comunicare.

Nu doar prin senzationala cascadorie, prin muzica genial aleasa (Enya – Only Time), lumina, text dar si prin povestea personajului principal. Un om aproape uitat de public si industrie, ca toti cei care sunt in lumea cruda a spectacolului.

Intr-o lume a falsului, a efectelor speciale ne este greu sa intelegem ca se mai fac lucruri extraordinare si fara calculatoare, doar prin talent si multa munca.

Vreau sa cred ca tot mai mult autenticul isi va face loc si va trona peste comunicarea dintre oameni. Media sociala ne vaccineaza, ne face imuni la fake-uri.

Usor, usor nu mai e loc de eroi si eroine, personalitati inventate in laboratoarele de PR. Totul se afla, totul iese la suprafata. Esti condamnat, slava Domnului, sa fii tu insuti si sa cresti prin ceea ce faci propriu-zis.

Concursurile de talente, youtube-ul, crowdfounding-ul, accesul la tehnologie, sunt doar cateva dintre lucrurile care democratizeaza scena lumii. Va fi tot mai putin loc pentru cei care fac playback si tot mai mult pentru cei cu adevarat talentati si dornici sa se afirme.

Prin natura filmelor  sale Van Damme intrase doar in zona superficiala a memoriei colective ca o prezenta cinematografica efemera, consumabila. Un atlet desavarsit si poate nimic mai mult.

Prin reclama asta cat un film, la 53 de ani Van Damme renaste. Ne ofera o poveste pentru care va fi tinut minte altfel decat pana acum.

Textul reclamei este cat se poate de autentic. Este despre el, despre omul care-si pierduse gloria si care poate merita mai mult. Este despre omul cazut care se ridica si nu oricum, intr-un mare stil.

Este imposibil sa nu te pleci in semn de respect in fata tuturor celor care au realizat asa ceva.

P.S. In aproape 4 zile reclama are deja peste 17 milioane de vizualizari.

surse: wsj.com | google.com