Snapchat, bula de săpun de 10 miliarde de dolari ?


bula-snapchat

Deși încă nu produce niciun cent, aplicația mesajelor efemere Snapchat ar putea fi evaluată la 10 miliarde de dolari.

Conform celor de la Bloomberg interesul gigantului chinez Alibaba de a investi în Snapchat a generat această posibila si aș spune halucinantă evaluare.

Evan-Spiegel
Evan Spiegel CEO-ul și fondatorul Snapchat

După ce a fost ridiculizat pentru lipsa sa de viziune și maturitate atunci când a refuzat in noiembrie anul trecut oferta de 3 miliarde de la Facebook și cea de 4 miliarde de la Google, Evan Spiegel CEO-ul și fondatorul Snapchat pare acum omul providențial care știe ce face.

Dacă măsurăm după popularitate și trafic (peste 700 de milioane de mesaje zilnice), fără discuție Snapchat este o aplicație de mare succes.

Însă finaciar lucrurile stau exact invers. Snapchat nu produce bani, pierde bani. Snapchat trăiește exclusiv din infuziile de capital. Și cea mai mare problemă este că aplicația nu pare să prezinte un model fezabil de a capitaliza imensul său succes.

E adevărat, nici Facebook sau Twitter nu au făcut bani de la început.

Dar prin natura lor de agregatoare de date despre utilizatori, au arătat ca au pedigri-ul unei afaceri capabile să genereze bani la un moment dat. Ceea ce se și întâmplă.

La Snapchat lucrurile sunt exact invers. Tocmai motivul succesului său, posibilitatea de a comunica anonim, prin mesaje efemere fără obligativitatea de a-ți da numele real și alte detalii personale este și cea mai mare piedică în a capitaliza.

Snapchat nu adună datele râvnite de publicitari. Snapchat nu prea are ce vinde, cel puțin în acest moment.

Și asta te face să-ți pui o mulțime de întrebări.

Cum e posibil ca o asemenea aplicație, cu tot cu cele 700 de milioane de mesaje efemere trimise zilnic, să fie evaluată la 10 miliarde de dolari ?

Care sunt argumentele economice, pragmatice capabile să susțină aceste evaluări astronomice ?

dropbox-airbnb-snapchat

Cum poate Snapchat valora la fel de mult precum Airbnb sau Dropbox, care au fost recent evaluate tot la 10 miliarde de dolari ?

Dropbox și Airbnb fac deja bani și cel mai important au un “business model” fezabil și scalabil.

Cum ar putea totuși să facă Snapchat bani…

Cel mai logic ar fi din publicitate doar că Snapchat ca interfață și funcționalitate nu prea permite clasicele inserturile de reclame.

O soluție pentru a împacheta mesajul publicitar ar putea fi “story”-ul. O funcție prin care poți crea un colaj din mai multe imagini, video-uri, texte și care poate fi văzut timp de 24 de ore.

Dar cea mai mare problemă este diseminarea mesajului. În Snapchat, așa cum este el azi, ajungi doar la cei care te au în lista de prieteni.

Ca atare opțiunile publicitare pe Snapchat sunt destul de limitate și asta datorită arhitecturii și conceptului de bază al aplicației.

Dar chiar și dacă ar rezolva aceste probleme nimeni nu poate garanta ca utilizatorii nu vor fugi spre aplicații similare dar fără reclame. Mai ales că alternativele apar deja, cum e de exemplu Bolt, aplicația lansată de Instagram a.k.a Facebook.

Să nu uităm ca prin natura sa o aplicație de mesaje efemere îți oferă mai puține motive de loialitate precum o rețea socială clasică unde ai adunat contacte, imagini, mesaje, pagini, grupuri, etc.

Sigur, lista de prieteni contează dar nu cred că este de ajuns, mai ales că populația Snapchat este formată în mare măsură din tineri, cei mai puțin loiali dintre consumatori.

Abonamentul lunar ar putea fi o altă soluție,  dar cu condiția de a oferi  ceva în plus față de aplicațiile concurente gratuite, ceea ce nu este foarte ușor având în vedere ce buzunare mari au “parinții” acestora.

Marii jucatori își pot permite să țină gratuite asemenea aplicații oricât e nevoie pentru a ucide un concurent mai mic. De exemplu, chiar dacă a eșuat cu Poke acum Facebook încearcă cu Slingshot și cu Bolt via Instagram. Adică nu se lasă.

O noua bulă în tehnologie ?

Acest tip de evaluări, care țin mai mult de zona speculativă a știrilor financiare și mai puțin de cea a analizelor serioase, îi pun pe gânduri pe tot mai mulți analiști: Suntem într-o nouă bulă a industriei tehnologiei ?

Eu zic că suntem. Chiar dacă nu se mai bagă bani în toate baloanele de săpun ca acum 15 ani, sunt multe investiții care se fac precum jucatul la ruletă.

Știrile cu exit-uri de sute de milioane ba chiar miliarde de dolari îmbată multe minți, mai mult sau mai puțin instruite. Este goana după aur a epocii noastre.

Un lucru este cert, tehnologia mobilă încă își trăiește adolescența. Ca atare multe previziuni pot fi luate ca cititul în cafea, ceea ce întotdeauna deschide drumul spre acest gen de evaluări și știri născocite exclusiv pentru jocul la bursă sau alte agende ascunse.

Pe de altă parte trebuie să înțelegem că noua economie a făcut și mai palpabilă sintagma  “cea mai valoroasă marfă este informația”. Iar asta este exact ceea ce vând rețelele sociale. Este momentul lor de glorie.

Și dacă ne gândim la aspectul global al pieței e ușor de înțeles de ce aceste rețele și aplicații, ajung la evaluări de neimaginat până nu demult.

Dar fundamentele economiei rămân aceleași. Trebuie să produci ceva care satisface o nevoie și e la prețul corect încât să fie cumpărat.

Și aici vine întrebarea cu multe zero-uri în coadă, ce produce și vinde în acest moment Snapchat ?

Te-AI pregătit pentru ce vine?
Abonează-te la "Pulsul AI", newsletter-ul care te ține la zi cu noutățile din Inteligența Artificială. Fără hype sau panică. Doar ce contează.

Ultimele Știri

Noutăți din AI